kidswall

Πώς μπορούμε να δώσουμε στους μαθητές κίνητρα για μάθηση;

 

kidswall

 

«Καθένας ενδιαφέρεται για κάτι, απλώς μπορεί αυτό να μην είναι εκείνο που εμείς θα θέλαμε», δηλώνει ο LarryFerlazzo, καθηγητής Αγγλικής γλώσσας και Κοινωνικών Σπουδών στο Λύκειο Burbank (Sacramento, ΗΠΑ) σε μια συζήτησή του με τους SteveHargadon στο «Μέλλον της Εκπαίδευσης». Ο Ferlazzo εξηγεί τη σκληρή δουλεία που κάνει ο εκπαιδευτικός του δημόσιου σχολείου, εξισορροπώντας τις πολύ ψηλές απαιτήσεις των εξετάσεων με όλα τα υπόλοιπα που πρέπει να μάθουν οι μαθητές. Δαπάνησε πολύ χρόνο ερευνώντας την επιστήμη της μάθησης και έγραψε πολλά βιβλία, το πιο πρόσφατο «Αυτοδιευθυνόμενη μάθηση: διδακτικές στρατηγικές για την κινητοποίηση των μαθητών».

Ένα από τα κύρια στοιχεί που βοηθούν τους μαθητές να αναπτύξουν περισσότερα εσωτερικά κίνητρα είναι να αναπτύξει κανείς σχέσεις, γνωρίζοντας ότι οι μαθητές ενδιαφέρονται γι αυτές και να μπορούν να μπουν σ’ αυτές», ισχυρίζεται ο Ferlazzo. Είχε ένα μαθητή που μακρά ιστορία κακών επιδόσεων. Όταν ο Ferlazzo ζήτησε από την τάξη να γράψουν ένα πειστικό δοκίμιο για την πιο μεγάλη φυσική καταστροφή στην ιστορία, ο μαθητής αυτός αρνήθηκε. Αλλά όταν ο Ferlazzo του είπε να γράψει πειστικά γιατί οι Ρέηντερς είναι η καλύτερη ποδοσφαιρική ομάδα (σημ. στις ΗΠΑ), αμέσως άρχισε δουλεά. Η επιτυχία του στην εργασία που του ανατέθηκε τον ενέπνευσε να γράψει άλλη μια έκθεση για ένα καλύτερο βαθμό και την έδειξε με περηφάνια στη μητέρα του.

«Δυστυχώς, συχνά στα σχολεία μας, η προτυποποίηση των μαθημάτων και των διαγωνισμάτων δεν αφήνουν χρόνο για να δοκιμάσουμε με τους μαθητές μας την ανάπτυξη των εσωτερικών τους ικανοτήτων», συνεχίζει ο Ferlazzo. «Προτιμούμε να περνάμε γρήγορα τα κεφάλαια, είτε αυτά αφορούν τη ζωή των μαθητών και το όραμά τους ή όχι».  Ο Ferlazzo έδωσε σημασία στη συγγραφή πειστικών εκθέσεων και κατόρθωσε να επιδείξει ελαστικότητα που δίνει στους μαθητές χώρο για να μαθαίνουν με το δικό τους τρόπο.

Δίνοντας στους μαθητές μια αυθεντική επιλογή

Οι μαθητές του Ferlazzo δεν ξέρουν τι  τους ξημερώνει. Δεν ξέρουν πού θα κοιμηθούν τα βράδυ και η ζωή τους έξω από το σχολείο είναι εκτός ελέγχου για πολλούς από αυτούς. Ο Ferlazzo αναγνωρίζει τις εξωτερικές προκλήσεις που δέχονται οι μαθητές του, αλλά προσπαθεί ακόμη να τους δώσει αυθεντικές επιλογές στην τάξη και να τους βοηθήσει να βρουν εσωτερικά κίνητρα μάθησης.

Ο Ferlazzo ισχυρίζεται ότι «όση περισσότερη εξουσία έχουν οι μαθητές, τόσο το καλύτερο, υποθέτοντας ότι είναι σε θέση να τη χρησιμοποιήσουν και να κρίνουν πώς τη χρησιμοποιούν». Είναι ρεαλιστής και ενδιαφέρεται για λειτουργικές λύσεις στο σημερινό κόσμο, και όχι πώς θα λειτουργούσαν σε ένα φανταστικό σχολείο που δεν υπάρχει ακόμη. Στην τάξη ορισμένοι τρόποι για να δώσουμε αυθεντικές επιλογές στους μαθητές περιλαμβάνουν τη συζήτηση για τις θέσεις όπου κάθονται, για τη δυνατότητά τους να αποφασίσουν πώς θα πρέπει να τιμωρείται η κακή συμπεριφορά ή να πουν τη γνώμη τους για τα προϊόντα που προσφέρει το σχολικό κυλικείο.

Για τους περισσότερους από τους μαθητές μας, είναι αρκετό να τους δώσουμε τη δυνατότητα να αποφασίζουν για το ποια εργασία για το σπίτι και αυτό είναι ένα καλό πρώτο βήμα για να αναπτύξουν την αίσθηση της εξουσίας ή της δύναμης. Και όταν έχουν αυτή την ευκαιρία να κάνουν τη μαθησιακή εμπειρία δική τους υπόθεση, τότε το σκέφτονται περισσότερο. Ο Ferlazzo ζητά από τους μαθητές του να σκεφτούν γιατί το να μάθουν να διαβάζουν και να γράφουν είναι σημαντικό για τη ζωή τους, καθώς το οραματίζονται. Οι μαθητές του τηρούν ένα «τετράδιο ικανοτήτων ζωής», για να σκεφτούν τι έμαθαν στο σχολείο και πώς αυτό συνδέεται με την δική τους εμπειρία από τη ζωή.

Κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να πει πόσο βαριά είναι τα διαγωνίσματα για την τάξη. Η προετοιμασία των μαθητών για εξετάσεις που μετρούν για την πρόοδό τους και για τη μελλοντική τους επιτυχία είναι σημαντικές, αλλά ο Ferlazzo υποδεικνύει μελέτες που δείχνουν ότι η  παρατεταμένη εστίαση στην προετοιμασία για τις εξετάσεις παράγει μια  βραχυπρόθεσμη άνοδο στους βαθμούς, η οποία ακολουθείται από μια μακροπρόθεσμη υποβάθμιση των επιδόσεων. Ο Ferlazzo θεωρεί αυτή την προσέγγιση ανήθικη και ως κακή υπηρεσία για τους μαθητές του.

Συνεχίζει βέβαια την προετοιμασία για τα διαγωνίσματα, αλλά μόνο για λίγες τάξεις. Αντί γι αυτό εστιάζει στο να παρέχει στους μαθητές του στρατηγικές για να πετύχουν ψηλούς στόχους, δηλαδή καταστάσεις με πολύ άγχος που θα αντιμετωπίσουν στο μέλλον. «Αυτές είναι ψηλές προσδοκίες για όλους μας, και ο μαθητές μπορούν να αναπτύξουν δεξιότητες ή γνώσεις για τις εφαρμόσουν σε συνεντεύξεις για πρόσληψή τους,  στο μέλλον.

Δέκα λεπτά πριν το διαγώνισμα ο Ferlazzo ζητά από τους μαθητές του να γράψουν κάτι για ένα επιτυχημένο πρόγονό τους, διότι η έρευνα δείχνει ότι η ανάμνηση μια προσωπικής επιτυχίας μπορεί να δώσει ισχυρό κίνητρο.  Επίσης ζητά από τους μαθητές του να μιλή σουμεταξύ τους χετικά με κάτι που τους αρέσει διότι αυτό ενεργοποιεί τον εγκέφαλο, βοηθώντας τους να είναι πιο πολύ «on».  Επίσης υποστηρίζει ότι οι μαθητές του γράφουν τα τεστ σε ένα οικείο μέρος , κάπου όπου νιώθουν άνετα. Οι μαθητές του γράφουν το διαγώνισμα στην αίθουσα των Αγγλικών με τον ίδιο επιτηρητή.

Η πραγματική εξατομικευμένη μάθηση

Ο μεγάλος στόχος του Ferlazzo είναι να βοηθήσει τους μαθητές να σκεφτούν πώς μαθαίνουν και να αξιολογήσουν τον εαυτό τους. Θέλουμε να μπορούν οι μαθητές να δουν

THE REAL PERSONALIZED LEARNING

Helping students to think about how they learn and to assess themselves is the big goal. “We want students to be able to see it in their self-interest to be thinking about their thinking when we’re not around, when they’re not even going to get graded on their meta-cognition and awareness,” he said. If students can do that, they will not only be more motivated, but they will have a deeper skill to take with them beyond the classroom.

This version of personalized learning is quite different from the data-driven computer-based learning dominating education conversations today. Ferlazzo is all for data, but he doesn’t think tech-based data collectors are assessing some of the most critical data points. He’s thinking about the quality of student questions, whether they are relating topics to other things they’ve learned, and if they can effectively help a peer learn. Helping students to identify personal learning styles, tricks to improve research and studying and an awareness of how he or she learners, is much more personalized than any data report spit out by a computer.

“Everyone is interested in something, it just may not be the thing we want them to be interested in,” said Larry Ferlazzo, an English and Social Studies teacher at Luther Burbank High School in Sacramento, California in a recent conversation with Steve Hargadon on the Future of Education. Ferlazzo exemplifies the hardworking public school teacher balancing the demands of high stakes testing with everything else he wants his students to learn. He’s spent a lot of time researching the science of learning and has written several books, the most recent called Self-Driven Learning: Teaching Strategies for Student Motivation.

“One of the key elements of helping students develop more intrinsic motivation is developing relationships, knowing what students are genuinely interested in and being able to connect with that,” Ferlazzo said. He had a student with a long history of academic under-performance. When Ferlazzo asked the class to write a persuasive essay about the most challenging natural disaster in history, the student refused. But when Ferlazzo told him he could write persuasively on why the Raiders are the best football team, he got to work. His success on the assignment inspired him to write another persuasive essay for extra credit and to proudly show his mom his work.

“Unfortunately, often times in our schools, the standardization of both testing and lessons do not leave time for trying to help students develop that inner capacity,” Ferlazzo said. “It’s more let’s get through the chapters, whether it’s connected to students’ lives and their vision, or not.” Ferlazzo kept his eye on the goal of writing persuasively and was able to show flexibility that gave the student space to learn on his own terms.

GIVING STUDENTS GENUINE CHOICE

Ferlazzo’s school is Title I; all the students qualify for free and reduced lunch. Some of his students don’t know where they will be sleeping each night and life outside of school can feel out of control to many of them. Ferlazzo recognizes the external challenges his students face, but still tries to give them authentic choices within the classroom to help them develop intrinsic motivation to learn.

“Clearly the more power students have, the better, assuming they are in a position to use it and they have good judgment when they use it,” Ferlazzo said. He’s a realist and is interested in solutions that work in the world as it exists today, not how they might work in a fantasy school that doesn’t exist yet. In his class, some easy ways to give students genuine choice include discussing the seating chart, allowing them to help decide how misbehavior should be punished or inviting input on the cafeteria menu.

“For a lot of our students, having them just involved in deciding what kind of homework to get is a good first step for developing a sense of power,” Ferlazzo said. And when they are given that opportunity to make the learning experience their own they care more. Ferlazzo challenges his students to think about why learning to read and write is important in their lives as they envision it. His students keep “life skills notebooks” to think through how what they learn in school connects to their experience of life.

DO NO HARM TEST PREP

Any public school teacher will say that tests loom large in the classroom. No Child Left Behind tied school funding to test scores in math and English Language Arts, subjects that have increasingly dominated classroom time. Preparing students for tests that matter for their advancement and future success is important, but Ferlazzo points to studies showing prolonged focus on test prep produces a short term bump in scores accompanied by a long term deterioration in achievement. Ferlazzo finds that approach unethical and a disservice to his students.

He still does test prep, but for only a handful of classes. Instead, he focuses on giving his students strategies to deal with high stakes, high stress situations in the future. “The reality of it is these are high stakes for all of us, and students can develop skills or knowledge about how to be focused in high stakes situations that they can apply to job interviews in the future and other high stakes situations,” Ferlazzo said.

Ten minutes before the test, Ferlazzo has his students write about a successful ancestor because research shows recalling a personal success can help increase motivation. He also has students talk to one another about something that interests them because it activates the brain, helping them to be a little more “on.” He also advocates that his students take the tests in a familiar place, somewhere comfortable. His students take the exam in the English classroom with him as their proctor.

Leave a reply